VÁLTOZÓKOR KEZELÉSE

 A változókor kezelése

Amikor a nőknél a változókor beköszönt, mind fizikai, mind érzelmi változásokkal kell szembenézniük. S bár a változókor nem betegség, mégis számos kellemetlen tünet kíséri, amit érdemes kezelni egyrészt a pillanatnyi nehézségek leküzdése miatt, másrészt pedig a hosszú távú egészséget károsító kockázatok elkerülése érdekében.

A tapasztalt panaszok elsősorban a női nemi hormonok – az ösztrogének és a progeszteron – csökkent termelődésével állnak összefüggésben. A tünetek nagymértékben változóak, mivel ezeknek a hormonoknak a női szervezetre való hatása is széleskörű. Szerencsére sokféle módon, elsősorban életmódváltással csökkenthető a változókor tüneteinek intenzitása és időtartama. Ez a tünetek enyhítése mellett jó közérzetet biztosít és jótékony hatással van a hosszú távú egészségmegőrzésre.

A megelőzés mindig jobb, mint a gyógyítás! Ez a változókor esetében is igaz. Bár a változókort kiküszöbölni lehetetlenség, a bekövetkezése elodázható, a vele járó tünetek jelentősen enyhíthetők. Mivel a változás a nők egész szervezetét érinti, a kezelés során is a teljes embert kell figyelembe venni. Gondolni kell a táplálkozásra, a testedzésre, a vitaminokra, az ásványi anyagokra és a pihenésre. Vagyis lehetőség szerint az életmódot érintő minden változtatást érdemes megtenni.

A megelőzés mindig jobb, mint a gyógyítás!

EGÉSZSÉGTUDATOS MAGATARTÁS

Mint minden egészségügyi probléma esetében, a változókorral kapcsolatban is igaz; az első és legfontosabb lépés az egészségtudatos magatartás megvalósítása. Az egészségtudatosság egy bizonyos szemlélet és viselkedés összessége annak érdekében, hogy az illető megőrizze egészségét.

Az egészségtudatos magatartás megvalósítása különösen nehéz egy olyan állapot esetén, mint a változókor, ami alapvetően nem betegség. A legtöbb nő úgy tekint rá, mint az élet velejárójára és nem többre. Azt gondolják: majd ez is elmúlik, aztán elfelejtik. Csakhogy az, aki a változókorra legyint nagy hibát követ el, ami lehet, hogy csak évekkel később jelentkezik, de nagy valószínűséggel jelentkezni fog!
Bővebben lásd: Változókor kockázatai

Itt kell leszögezni: az egészség nem egyenlő a betegség hiányával. Aki változókorban nem érzékel semmiféle kellemetlen tünetet, vagy épp a tünetek bőven benne vannak az elviselhető faktorban, az még nem jelenti azt, hogy a változókorral járó hormonális változások nem okozhatnak a szervezetében hosszú távon ártalmas, maradandó egészségkárosodást.

Az egészségtudatos magatartás összetevői:

  • olyan döntések meghozatala, amelyek pillanatnyilag akár lemondással járnak, de hatásukra hosszú távon érvényesülnek az egészség szempontjai;
  • egészséget támogató szokások tudatos kialakítása és fenntartása (pl.: táplálkozás, testmozgás, szexualitás, higiénia, környezet kialakítása, aktivitás-pihenés egyensúlya);
  • az egészséget károsító rizikó faktorok minél szélesebb körű kiküszöbölése;
  • ismeri és alkalmazza a laikus segítség és önsegítés képességeit;
  • figyel a teste jelzéseire és rendszeresen részt vesz szűrővizsgálatokon;
  • ismeri az egészségügyi ellátórendszert, szükség esetén igénybe veszi az egészségügyi ellátását és aktívan együttműködik kezelőorvosával.

A változókori tünetek enyhítésének módszerei:

SZOKÁSOK MEGVÁLTOZTATÁSA

Az életmód módosítása a legenyhébb és legbiztonságosabb formája a kezelésnek, mégis sok esetben ezt a legnehezebb végrehajtani. A nehézsége éppen abban rejlik, hogy szokásainkká váltak. A szokásaink pedig az életünk részévé, amit nagyon nehéz elengedni, vagy lecserélni, hisz a zsigereinkben vannak. A maguk természetes módján következnek a mozdulatok, a fejünkbe bevésődtek és elraktározódtak az ízek, illatok, amelyekről nehéz lehet lemondani.

Támogató közösség

A változókorba kerülő nők számtalan olyan tünettel találkozhatnak, amelyek meggyengítik önértékelésüket. Ezért kiemelkedően fontos, hogy legyen mellette legalább egy olyan elfogadó, támogató személy, aki biztosítja arról, hogy nincs egyedül. Kiemelt szerep jut ilyenkor a társnak és a közvetlen családtagoknak, akik tanúi a változásoknak. Egy olyan nehéz élethelyzetben, mint amit a változókor is előidézhet, nagy segítség a nő számára, ha van kivel megbeszélnie a problémáit, aki odafigyel rá. Aki megérti és elfogadja, ugyanakkor segít neki felismerni, hogy van megoldás. Ők azok a személyek, akik biztatást és megerősítést nyújthatnak az életmódváltás kritikus időszakában.

Kiváltó tényezők elkerülése

Ha a hormonszintek kiegyensúlyozatlanok, ez megteremti a tünetek megjelenését.  néhány kiváltó tényező különösen hírhedt.

  • Koffein:
    A koffein olyan stimuláns, amely hozzájárulás a test felmelegedéséhez és alvászavarokat okozhat, ezért ajánlott a kávé, a tea és az üdítőitalok mérsékelt fogyasztása.
  • Alkohol:
    Az alkohol hőhullámokat, memória zavarokat okozhat és elősegítheti az éjszakai izzást, ezért – különösen az ezekkel a tünetekkel küzdő nőknek – ajánlatos az alkohol fogyasztás korlátozása.
  • Dohányzás:
    A cigaretták vegyi anyagai csökkenti az ösztrogén szintet, ami egy-két évvel korábbra hozhatja a menopauza bekövetkeztét. E mellett pedig növeli a szív- és érrendszeri betegségek, a csontritkulás, a stroke és a rákos megbetegedések kockázatát.
  • Fűszerek:
    A csípős, fűszeres ételek gyakran okoznak kimelegedést, gyomor fájdalmakat, bél irritációt.

Stressz csökkentés

A stressz súlyosbíthatja a változókor tüneteit, különösen az álmatlanság, súlygyarapodás, magas vérnyomás esetében. A változókor tünetei viszont többféle stresszt generálhatnak. Ez egy ördögi kör. Ennek megtörése érdekében fontos, hogy minden nap szakíts időt a pihenésre, feszültségoldásra. Sok nőnek ezt nehéz megvalósítania a mindennapok taposómalmában, hisz annyi területen kell helyt állniuk. Mégis bármennyi is a teendő, mind közül ez a legfontosabb, hisz ez a záloga annak, hogy a lehető legtovább megőrizhesd az egészséged és álld a sarat.

Mindenkinek mást jelent a pihenés. Van, akinek az olvasás jelent kikapcsolódást, van, akinek egy jó film megnézése. Van, aki az aktív pihenést kedveli és valamilyen mozgásos tevékenységet végez, mondjuk tornázik, kerékpározik, úszik, vagy kocog. Megint másoknak kifejezetten pihentető tevékenységekre van szükségük, hogy el tudjanak lazulni, ilyen lehet a relaxáció, meditáció, jóga, vagy az alvás. A lényeg az, hogy találd meg a számodra valóban kikapcsolódást és feltöltődést nyújtó tevékenységeket és azokat napi rendszerességgel végezd. Ezzel sokat tehetsz a testi-lelki egyensúly megteremtéséért és az általános közérzet javításáért.

TÁPLÁLKOZÁS

Az életmódváltás talán legfontosabb része a helyes táplálkozás, amit a nők bevethetnek a változókori tünetek ellen.

A változókori táplálkozásnak igazodnia kell a szervezetben bekövetkezett változásokhoz. A speciális étrend lehetővé teszi a hormonális egyensúly fenntartását, biztosítja a nők számára nélkülözhetetlen tápanyagokat és megelőzi a túlsúly kialakulását. A megfelelő étrend elősegíti a tünetek enyhítését és elengedhetetlen a hosszú távú egészségmegőrzéshez.

A változókori étrend összeállításánál a következő szempontoknak kell megfelelni:

  • Magas rosttartalom.
    A magas rost tartalmú élelmiszereknek az emésztés elősegítésében, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében van szerepük. Magas rost tartalmú élelmiszerek közé tartoznak a teljes kiőrlésű gabonák, a diófélék, a hüvelyesek, valamint a zöldségek és gyümölcsök.
  • Telített helyett telítetlen zsírok.
    Míg korábban a zsír fogyasztását egyöntetűen elítélték, mára már köztudott, hogy vannak telített és telítetlen zsírok. Továbbá bebizonyosodott, hogy nem kell és nem is szabad teljesen száműzni az étrendünkből a zsírt, csupán a helyes arány betartására kell figyelni. Az optimális fogyasztási arány: 1 rész telített zsír mellett 3 rész telítetlen zsír. A telített zsírok (főként állati eredetűek, pl.: disznózsír, vaj, vörös húsok, tejtermékek, húskészítmények, füstölt termékek) helyett előnyben kell részesíteni a telítetlen zsírok fogyasztását, például: olívaolaj, halolaj, lenmag- és repceolaj és olajos magvak. Ezek pozitív élettani tulajdonságai a változókor mellett minden életkorban és mindenkinek előnyösek. Az egészséges zsírfelhasználás hozzájárul az artériák és a bőr egészségéhez, egyensúlyba hozza a hormonokat és sejtépítő hatással rendelkezik.
  • Dió- és gabonafélék.
    A magvak nagy része kalciumban és magnéziumban gazdag, ami kiemelten fontos a csontok egészségében. A dió és a mogyoró pedig E-vitaminban bővelkedik. A gabonafélék (búza, árpa, rozs, zab) szintén nagy magnézium tartalommal rendelkezik, e mellett magas cink tartalmuk is. Kiváló forrásai továbbá a már említett telítetlen zsírsavaknak, különösen az Omega-3 zsírsavnak.
  • Hüvelyesek.
    A hüvelyesekben, különösen a szójában található fitokémiai anyagok segítenek normalizálni az ösztrogénszintet. A magnézium és kalcium tartalmuk hozzájárul a csontok erősítéséhez.
  • Gyümölcsök.
    A friss gyümölcsöknek magas a C-vitamin tartalma, ezért kiemelt szerepük van a hőhullámok enyhítésében. A szárított gyümölcsök, mint a sárgabarack, füge gazdag vasforrásnak számítanak.
  • Zöldségek.
    A friss zöldségek A zöld levelű zöldségeknek, mint a spenótnak és a borsónak magas a folsavtartalma. A sárgarépa béta karotint, az A-vitamin elővitaminját tartalmazza, ami véd a szabadgyökökkel szemben és jó hatással van a látásra, az immunfolyamatokra és a bőrre. A B-vitaminok is nélkülözhetetlenek változókorban főképp a stresszkezelésre, a hangulatra és a koncentrációra vannak kedvező hatással. B-vitaminok megtalálhatók például az uborkában, paradicsomban, káposztában, kelkáposztában, répában.
  • Zsírszegény tejtermékek.
    Lefölözött tejet, és natúr joghurtot, valamint sok tojást érdemes fogyasztani magas kalcium, magnézium, D-vitamin és vastartalmuk miatt, ami nagy segítség a fáradtság leküzdésében és a mindennapi rutinhoz szükséges vitalitást biztosít szervezetünknek.

Az elfogyasztott élelmiszerek és tápanyagok mellett fontos tényező még a mennyiség. Mivel az anyagcsere a kor előre haladtával lelassul, a nőknek általában kevesebb kalóriára van szükségük változókorban, mint azt megelőzően. Ez azt jelenti, hogy csökkenteni kell az adagokat az étkezések során. A mérsékelt étel adag hozzájárul a testsúly fenntartásához. A túlsúly ugyanis növelheti az ízületi fájdalmat, valamint a csontritkulás és a szívbetegség kockázatát.

TESTMOZGÁS

A nők többsége alaposan le van terhelve a napi feladatokkal. Ezért érhető, ha úgy gondolják, hogy a sportolás már nem fér bele a napirendjükbe. Ugyanakkor fontos tisztázni, hogy nem szükséges ahhoz edzőterembe járni, hogy a testmozgás bekerüljön a mindennapokba. Aki a nulláról indul és semmiféle állóképesség-javító testedzést nem folytat, az mindenképpen kezdjen egy könnyű sétával naponta növelve a távot és az időtartamot. Néhány hét után elérhető a napi 30 perces intenzív gyaloglás, amivel sokkal többet tehet az egészségéért, mint e nélkül.

Az ideális változókori edzésprogram háromféle fizikai tevékenységből áll:

  • Medencefenék erősítő gyakorlatok.
    A medencefenék izmainak erősítése változókorban a vizeletvisszatartás, a hüvelyszárazság és a szexuális élet problémáira nyújthat megoldást. A napi kétszer, háromszor 10 perces gyakorlatok szinte bárhol, bármikor elvégezhetők.
  • Aerob testmozgás.
    Bárki, életkortól és edzettségtől függetlenül végezhet aerob edzést, tehát ideális a változókorú vagy idősebb hölgyeknek is, hiszen olyan mozgásformák tartoznak ide, mint a gyaloglás, kocogás, futás, úszás, kerékpározás. Ezek olyan mozgásformák, amelyek mélyebb légzésre késztetnek, tehát fokozzák az oxigénfogyasztást, ami felgyorsítják a szívverést. Ezzel javul a szervezet vitalitása és csökken a szív- és érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás és a rákos megbetegedés kockázata. A mozgás során felszabaduló endorfinok pedig jó közérzetet biztosítanak és elősegítik a változókorban fennálló lelki, mentális problémák leküzdését.
  • Erősítő gyakorlatok.
    Az izmok erősítését támogató súlyzóval végzett gyakorlatok alapvető szerepet játszanak az egészséges csontok fenntartásában. Bár az elnevezés riasztó lehet, szó sincs róla, hogy testépítő kellene válni! Viszont nagyon hatékonyak, a csontritkulás már az egészen kis súlyokkal végzett gyakorlatokkal is elkerülhető! Az erősítő gyakorlatok esetében kiemelten fontos a megfelelő bemelegítés és a gyakorlatok végzésénél a fokozatosság elve!

A heti háromszor 30 perces közepesen intenzív testmozgás (pl. futás, kocogás, séta, tenisz vagy úszás) és heti kétszer harminc perces erősítő edzés a legjobb védekezés az öregedés ellen. Az edzettség ugyanis segít megőrizni a kondíciót, növeli az állóképességet és erősíti a csontokat és az izmokat. E mellett pedig frissen tartja az agyat, és segíthet olyan változókori tünetek enyhítésében, mint a súlygyarapodás, az álmatlanság vagy a magas vérnyomás. A rendszeres testmozgás csökkenti a stressz okozta feszültséget és hozzájárul a jó hangulat fenntartásához.

KIEGÉSZÍTŐ GYÓGYMÓDOK

A gyógyszerek és a hormonpótló terápia előtt is volt változókor, voltak tünetek, amelyektől a nők szenvedtek. A változókor ma is a nők ügye, korábban is a nők ügye volt. Mi máshoz fordultak volna változókori problémáik miatt, mint az Anyatermészethez. A nők mindig is értettek a gyógyfüvekhez, ismerték a természet patikáját és olyan megoldásokat találtak, amelyek elérhető közelségben voltak. A gyökerek, magvak, levelek és növényi nedvek teákká, porokká, borogatásokká és gyógyszerekké váltak az értő kezek között.

Sokunk – a kémiai anyagok helyett – szívesebben választ természetes hatóanyagú készítményeket. Az egykor használatos gyógynövények, ősi gyógymódok többsége szerencsére ma is elérhető és egyre nő az érdeklődés a természetes módszerek iránt. Ezek gyengéden, kíméletesen, de hatásosan enyhítik a változókor tüneteit.

Gyógynövények

A gyógynövények jellemzően bizonyos tüneteket képesek enyhíteni, mint amilyen a fokozott verejtékezés, az álmatlanság, vagy az idegi feszültség. A népi gyógyászat a világ különféle vidékein más-más honos növényeket alkalmazott a női bajok orvoslására. A POLOSKAVÉSZ (Cimicifuga racemosa) az Észak-Amerikai indiánok használták a menstruációs és szülési fájdalmak enyhítésére. Ezen kívül a változókorra jellemző hőhullámokat, fokozott verejtékezést, fejfájást, alvászavart és depressziót is eredményesen csökkenti. Dél-Amerikában a MEXIKÓI JAMGYÖKÉR (Dioscorea vilosa) terjedt el, mint változókori csodaszer, amely megfelelő eljárásnak alávetve az emberi progeszteronnal megegyező hatású. Az ANGYALGYÖKÉR (Angelica sinensis) a Távol-kelet női gyógyfüve, amely enyhíti a menstruációs göcsöket és a változókori hőhullámokat. A Földközi-tenger keleti partvidékén a BARÁTCSERJE (Vitex agnus castus) termését használták a premenstruációs tünetek enyhítésére és a sárgatesthormon termelődésének serkentésére.

A magyar füvesasszonyok legismertebb gyógyfüve női bajokra a CICKAFARK (Achillea millefolium). E mellett azonban használták még a PALÁSTFŰ (Alchemilla vulgaris), a VÖRÖS LÓHERE (Trifolium pratense), a CITROMFŰ (Melissa officinalis) és az orvosi ZSÁLYA (Salvia officinalis) főzetét is.

A változókor herbái

Figyelem!
A gyógynövényeknek is lehet mellékhatásuk! Többnyire allergiás reakciókat válthatnak ki. Ezért a népi gyógyászat termékeivel szemben sem árt az óvatosság! A kezelőorvost is feltétlenül tájékoztatni kell, a gyógyszeres kezelés melletti egyéb gyógymódok alkalmazásáról, mert egyes készítmények kölcsönhatásba léphetnek egymással és kiszámíthatatlan következményeket okozhatnak.

Fitoösztrogének

Vannak olyan növények, amelyek biológiailag aktív fitovegyületeket tartalmaznak. A fitovegyületek egyike a fitoösztrogének csoportja, amelyek csökkentik a változókorban szenvedő nők kellemetlen tüneteit, szabályozzák a menstruációt, ugyanakkor jótékony hatással vannak a szervezet immunrendszerére és gátolják a csontritkulás, valamint a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását is.

A fitoösztrogének – a női nemi hormonokhoz való hasonlóságuk miatt – az ösztradiol által képesek kapcsolódni a sejtek ösztrogénreceptorához. A hatás aktivizálásához bélbaktériumokra van szükség, amelyek az inaktív vegyületeket aktív fitoösztrogénné alakítják. A fitoösztrogének speciális tulajdonsága, hogy kis mennyiségben ösztrogénhatást váltanak ki, nagy mennyiségben viszont gátolják az ösztrogének működését.

A fitoösztrogének két legnagyobb csoportja:

  • Izoflavonoidok
    Szójababban, szójatermékekben és néhány hüvelyesekben (lencse, bab, borsó, csicseriborsó) lehet megtalálni. A szójafehérjében és a szójatermékekben található főbb izoflavon a daidzein, genisztein és a glicitein. szójababban, a csicseriborsóban és más hüvelyesekben találhatók meg
  • Lignánok
    A legtöbb rost tartalmú élelmiszerben, így a hántolatlan magvakban (lenmag, rozs, szezám mag), olajos magvakban (mandula, amerikai mogyoró, földimogyoró, kesudió, napraforgó, tökmag), gyümölcsökben (áfonya, szamóca, alma, körte, cseresznye, rebarbara, papaja) és zöldségekben (tök, sárgarépa, zeller, retek, hagyma, fokhagyma, petrezselyem, édeskömény) vannak jelen.

Ezen élelmiszerek további előnye hogy magas a fehérje, vagy az omega-3 zsírsav tartalmuk.

ALTERNATÍV TERÁPIÁK

Nem minden nőnek kell és lehet a változókorban hormonpótló terápiát alkalmazni. A természetes gyógymódok középpontjában a pozitív gondolatok és a szervezet egészének karbantartása áll ezért a kiegyensúlyozott lelkiállapot elérése valamennyi módszer és az egészség alapja. A változókori tünetegyüttes meglehetősen sokrétű, egyénenként nagy eltéréseket mutat. Az alternatív terápiák közül mindenkinek azokat érdemes választania, amelyek a legzavaróbb tünetre nyújtanak megoldást. A változókor esetében a leginkább ajánlható terápiák a következők:

  • Akupunktúra,
  • Akupresszúra,
  • Aromaterápia,
  • Ayurvédikus gyógymódok,
  • Fitoterápia,
  • Hagyományos Kínai Orvoslás,
  • Hypnotherápia,
  • Homeopátia,
  • Jóga,
  • Kineziológia,
  • Naturopathia,
  • Makrobiotika,
  • Reflexológia,
  • Relaxáció,
  • Tai-Chi,
  • Zen meditáció

A kiegészítő gyógymódok és az életmódbeli változtatások kombinációival a változókor legtöbb tünete eredményesen kezelhető és az általános egészségi állapot és jó közérzet is biztosítható.

HORMONPÓTLÓ TERÁPIA

A változókor kezelésben az akadémikus gyógyászat legfontosabb eszköze a hormonpótló terápia (HRT =hormone replacement therapy). A hormonpótló terápiában rendszerint természetes (állati és növényi) ösztrogéneket és a progeszteron két mesterséges változatát a progesztint és a progesztagént alkalmazzák. A természetes hormonokat a szervezet könnyebben felveszi és kiválasztja, mint a mesterséges változatot. Az ösztrogénhatású vegyületek viszont hatékonyabbak.

A kezdeti években a hormonpótló terápia során csak ösztrogént alkalmaztak. Utólag kiderült, hogy növeli a trombózisvesztélyt és a hormonfüggő rosszindalatú daganatok (pl.: emlőrák, méhtestrák) előfordulását. Azóta az ösztrogént progesztagénnel együtt írják fel, ami javítja az ösztrogén hatását, megakadályozza a méhnyálkahártya megvastagodását, de korántsem jelent 100 %-os védelmet a kockázatokkal szemben. Az orvosok ezért azt javasolják, hogy mindenképpen célszerű legalább félévente egy alapos orvosi ellenőrző vizsgálaton, rákszűrésen megjelenni, amivel a kockázat minimálisra csökkenthető.

A HRT eszközeként a tabletta mellett létezik még bőrtapasz, krém, hüvelykúp vagy bőr alá beültethető formája is. A termékek nagy választéka lehetővé teszi, hogy mindenki, aki úgy dönt, hogy igénybe veszi a HRT-t megtalálja a legmegfelelőbbet közülük.