KALCIUM A CSONTOK ÉPÍTŐKÖVE

KALCIUM A CSONTOK ÉPÍTŐKÖVE

Amikor az emberek a kalciumra gondolnak, általában a csontok egészsége az, ami elsőként az eszükbe jut. Ám a kalcium előnyei jóval meghaladják az erős csontvázszerkezet kialakításának és fenntartásának elősegítését. Minden sejtnek és szövetnek szüksége van kalciumra, ezért elengedhetetlenül fontos ásványi anyagnak számít. A kalciumra szükség van a szívritmus szabályozásához, az izmok megfelelő működéséhez, a vérnyomás és a koleszterin szintjének szabályozásához, és még számos idegi funkcióhoz. Ez az oka annak, hogy a kalciumhiány annyira káros lehet az egészségre. A kalciumhiány leginkább a gyermek- és serdülő lányokat és a posztmenopauzás nőket fenyegeti.

A kalciumhiány leggyakoribb tünetei:

  • gyenge, törékeny csontok
  • csontritkulás 
  • izomgörcsök
  • gyengeség, fáradékonyság
  • ingerlékenység
  • véralvadási zavarok
  • növekedési, fejlődési elmaradások
  • szív- és érrendszert érintő problémák: vérnyomás és a szívritmus zavar

Ahogyan testünk valamennyi sejtje, a csontozatunk is folyamatosan megújul. Ez a karbantartó rendszer egész életünk során működik. Csontjaink tömege kb. 25 éves korunkra éri el a csúcsértéket. 35 éves korunktól kezdve azonban a csontok tömege évente 0,5-3 %-kal csökken.

A kalcium biztosítja a csontok szilárdságát, amelyek kalcium raktárként is funkcionálnak, hiszen a szervezetünkben lévő kalcium 99 %-a a csontokban és a fogakban található. A fennmaradó mennyiség pedig a vérben és a sejtekben. Felszívódását és kiürülését, valamint a csontba való beépülés vagy felszabadulás egyensúlyáért a hormonok is felelősek.

Miért tűnik el a kalcium?

A szervezet az optimális működés fenntartására törekszik. Az ideg- és izomfunkciók, a szív működése elsőbbséget élvez a csontokkal szemben. Amennyiben a szervezetünkbe az étrenddel nem jut elegendő kalcium, a szükséges mennyiséget a kalcium raktárakból, vagyis a csontokból fogja elvonni. Ehhez egy hormon közreműködésére, a pajzsmirigy calcitonin nevű hormonjára van szükség. A folyamat során a hormon érzékeli a vér kalciumszintjét. Amennyiben alacsonynak találja, úgy a csontpusztító sejteket aktivizálja és a csontokból kalcium- és foszfát ionokat szabadít fel. Ha viszont a vér kalcium szintje magasabb, úgy támogatja a csontépítő (osteoblast) sejtek működését és elősegíti a kalcium beépülését a csontokba.

A menopauza után a nőket a fájdalmas, akár életveszélyessé váló csontritkulás (osteoporosis) fenyegeti leginkább. Az osteoporosis görög eredetű szó, lyukacsos csontot jelent. Bár a csont kívülről keménynek és szilárdnak látszik, valójában sima felszíne porózus, lyukacsos, belseje pedig szivacsos szerkezetű, méhsejtre emlékeztet.

A csontritkulás azért alattomos betegség, mert a zavaró tünetek gyakran már csak akkor jelentkeznek, amikor a csonttömeg mintegy harmadával megfogyatkozott. A legjellegzetesebb a hajlott hát, de gyakoriak a csonttörések, amelyek főképp a csuklót és a combnyakat érintik.

Miért éppen változókor után?

A változókor során bekövetkező hormonális változások a csontok szilárdságát is csökkentik, növelve ezzel az osteoporosis, csontritkulás kialakulásának kockázatát. Az ösztrogén hormonok elősegítik, hogy a kalcium a vérből a csontokba szívódjon és gátolja a kalciumveszteséget. Az ösztrogének tehát serkentik a csontépítést, növelik a csont gyógyulási és megújulási sebességét. A változókor éveiben a csökkenő ösztrogén szint miatt a felépítő folyamatok lelassulnak, vagy megállnak, a csontok pedig veszítenek szilárdságukból. A csont szerkezete és támasztószövete ritkábbá válik, e miatt a kisebb tömegű csontokba kevesebb kalcium tud lerakódni. A csontban keletkező kis kráterek miatt a csont egyre vékonyabbá, ritkábbá, törékenyebbé válik.

Kalcium pótlás

Mivel a testünk önmagában nem képes kalciumot előállítani, ezért szükség van a szervezetünk számára szükséges mennyiség biztosítására.

Szerencsére sok olyan étel van, ami gazdag kalciumforrásnak számít. Ezek közül a legismertebb a tej és a tejtermékek (joghurt, sajt, túró, stb.). Ezen túlmenően egyéb élelmiszerek is tartalmaznak kalciumot.

Magvak: mák, szezámmag, mandula, dió,
Zöldségek: gomba, spenót, mángold, brokkoli, rukkola, csalán, petrezselyem, bazsalikom, csombor, kapor
Hús: szardínia
Ásványvíz: A magas kalcium tartalmú ásványvíz előnye, hogy egyszerűen biztosítják számunkra a szükséges kalciumot. Napi 1,5-2 liter víz elfogyasztása több szempontból is javasolt.

A csontritkulás megelőzése érdekében már 35-40 éves kortól ajánlott a rendszeres, kíméletes testmozgás, az 1-2 kilós súlyzóval történő edzés és a kalcium felszívódását elősegítő D-vitaminban és Magnéziumban gazdag étrend.

Leave a reply